Sunday 30 November 2014

Ratowanie B-winga / Saving B-wing


Witajcie, dzisiaj krótka opowieść jak z chirurgii ratunkowej płynnie przeszedłem do plastycznej na przykładzie mojego ulubionego statku: B-Winga. W końcu nabrał prawdziwie "Asowego" wyglądu :)

Hello, today short story telling how from emergency surgery I smoothly transited to plastic surgery, and a patient is mine favorite ship: B-Wing. it got bit of "Ace" look :)















Historia i opis choroby
Medical history

Na początek krótkie wprowadzenie "dlaczego":
Otóż kupiłem zestaw Asy Rebelii w którym B-Wing w alternatywnym czerwonym malowaniu był paskudnie krzywy. Najprawdopodobniej jest to wina opakowania- ciężko było wyciągnąć model z plastikowej wytłoczki, więc według mnie była po prostu zbyt ciasno spasowana i to ona wykrzywiła go już po pakowaniu.

At the beginning short explanation "why":
I bought Rebel Aces expansion pack, in which this alternatively, red painted B-Wing was awfully crooked. Probably it's because of too tight plastic package- it was hard to extract him from it, so I think he got this curves after being packed in the factory.

Jak paskudnie? Ot jak na zdjęciu, Banan-Wing z kopniętymi skrzydełkami :/
How badly? Just look at this Banana-Wing with kicked wings :/


Stop false stereotypes! Real B-Wings have curves :D



Generalnie sprawa beznadziejna. Napisałem więc reklamację do polskiego dystrybutora, firmy Galakta, która po krótkim, niezbyt zaciętym boju została rozpatrzona pozytywnie. Oczywiście drugi B-wing też byl krzywy, ale już mniej, co może potwierdzać moją teorię o winie opakowania.
Miałem więc "gratisowego" B-winga, który był przeokropnie krzywy i tak właśnie narodził się plan jego uratowania.

Fortunately mine complaint to polish distributor was recognized successfully and I received second model. It was less crooked than previous one, so this could confirm mine theory about the packaging fault.




Proces leczenia
Healing process


Na początku za pomocą suszarki wyprostowałem dolną połówkę kadłuba. Niestety nie mam zdjęć z tego procesu, ale generalnie wystarczy statek podgrzać aż działka zaczną się krzywić, następnie chwycić w palce i trzymać dopóki nie ostygnie w nowej pozycji.
Następnie porozklejałem/porozcinałem go na części.

First, I used hairdryer to straighten lower part of the hull. Unfortunately I have no photos from this process, but generally everything you need to do is to heat plastic ship until cannons starts to bend and than grab in your fingers waiting until it cools down.
After that I cut the ship apart.



Oto strona techniczna naszych stateczków- jakby ktoś się zastanawiał z ilu jakich części kleją je w fabryce to tu ma odpowiedź. Części są malowane przed sklejeniem statków do kupy.

Technical side of our ships- here are all parts B-Wings are glued from in the factory (or factories?). Parts are painted prior to gluing.



Kolejnym krokiem było przecięcie skrzydełek w miejscu gdzie teoretycznie miałyby się ruszać (użyłem ostrza i małego młotka):

Next step was to cut wings where they should pivot (I used blade and little hammer): 


Rozcięte skrzydełka zostały przeszlifowane pod kątem, a następnie cały model został z powrotem sklejony (tym razem prosto :P ). 
Zdecydowałem się również na skrzywienie patyczka, dzięki czemu wygląda jakby rzeczywiście toczył zaciętą potyczkę (może częściowe rozkładanie skrzydełek to taktyka znana jedynie asom B-Wingów?).

Cut wings were filed down on angle, and than everything was glued back (this time straight :P ).
I also decided to make mounting stick at an angle, so it looks like having some serious dogfight with Imperials (maybe opening wings just partially is one of Ace's tactics?).












Niestety tym razem mój pomysł "nie przeszedł"- zwróćmy uwagę na 4 paski namalowane z tyłu kabiny pilotów- one również powinny się przekręcić, więc jeśli zmieniam orientację kabinki to powinienem je również przemalować.
Nie wykluczam że w przyszłości może mi taki pomysł przyjść do głowy, jednak na razie pozostaje mieć nadzieje że nikt poza mną nie będzie tego widział :) .

Unfortunately not everything went good at this time- look at 4 stripes painted at the back of his cockpit - they should be also in different configuration, so I should repaint them when changing cabin's angle.
Maybe some day I will, but now I hope I'll be only person seeing it :) .









1 comment:

  1. "jednak na razie pozostaje mieć nadzieje że nikt poza mną nie będzie tego widział :)"

    hur hur hur... widzem :D

    ReplyDelete

I'm absolutely okay with linking to my pics or posts, as long as you provide the source. I pay close atention to copyrights, but if you find copyrighted material on this blog, write to me and I'll remove it ASAP.
Linkowanie moich zdjęć czy postów jest absolutnie okej, tak długo jak zostanie podane ich źródło. Zwracam baczną uwagę na prawa autorskie, ale jeśli zauważysz na tym blogu materiał chroniony, napisz do mnie a zdejmę go jak najszybciej.